Skocz do zawartości

GTAVI
  1. Społeczność GTAIV.site

    1. Aktualności

      Informacje, przecieki z nowej produkcji Rockstar Games.

      10
      odpowiedzi
    2. Informacje

      W tej kategorii znajdą się wszystkie ogłoszenia dotyczące działalności forum.

      • Brak odpowiedzi do wyświetlenia
  2. Grand Theft Auto

      • Brak odpowiedzi do wyświetlenia
      • Brak odpowiedzi do wyświetlenia
      • Brak odpowiedzi do wyświetlenia
  3. Programowanie ogólne

    1. 1
      odpowiedź
      • Brak odpowiedzi do wyświetlenia
    2. Języki programowania

      Wszystko dotyczące programowania nie związanego ściśle z Grand Theft Auto.

      • Brak odpowiedzi do wyświetlenia
    3. Webdevelopment

      Wszystko co związane z tworzeniem stron internetowych począwszy od prostego skryptu, skończywszy na wdrażaniu skomplikowanych stron na serwerze.

      • Brak odpowiedzi do wyświetlenia
  4. Technologia komputerowa / Administracja serwerów

    1. Serwery wirtualne / dedykowane

      Jeśli masz problem z instalacja lub konfiguracja oprogramowania na Twoim serwerze, napisz w tym dziale.

      • Brak odpowiedzi do wyświetlenia
    2. Komputery / laptopy

      Gdy nagle komputer lub laptop odmówi Ci posłuszeństwa, napisz w tym dziale.

      • Brak odpowiedzi do wyświetlenia
  5. Pozostałe

    1. Oferty

      Poszukujesz ekipy? Oferujesz usługi? A może oferujesz swoją pomoc? W tym dziale znajdziesz ciekawe oferty, a również możesz przedstawić swoją.

      • Brak odpowiedzi do wyświetlenia
    2. Off Topic

      Czyli wszystko o niczym. Posty w tym dziale nie są zliczane!

      4
      odpowiedzi
    3. Archiwum

      Wiadomości z tego działu są archiwizowane po 30 dniach.

      • Brak odpowiedzi do wyświetlenia
  • Użytkownicy

    Brak użytkowników do pokazania

  • Statystyki forum

    10
    Tematów
    23
    Odpowiedzi
  • Statystyki użytkowników

    15
    Użytkowników
    16
    Najwięcej online
    Zbyss.
    Najnowszy użytkownik
    Zbyss.
    Rejestracja
  • Tematy

  • Ostatnie aktualizacje statusu

    Brak aktualizacji statusu
  • Odpowiedzi

    • Dla tych, którzy jeszcze nie mają w swojej bibliotece gier GTA V; będzie można je dziś odebrać w Epic Games Store. Oferta dostępna od 14 do 21 maja.   LINK
    • GTA III Wstęp - Krótki opis zaistniałej sytuacji po GTA2 Po premierze drugiej odsłony serii, twórcy mieli pewnie niezbyt radosne miny. Wydano grę która nie była zła, ale bardzo dobra także nie była, ot lepszy średniak, na tamte czasy już lekko zapóźniony technologicznie (wyszedł wtedy chociażby też Driver, już w pełnym 3D). W tamtym czasie gra która miała się liczyć, powinna już być w pełnym trójwymiarze, lepszym czy gorszym, ale to już był standard. Radosna twórczość i kombinacje przy dwójce jak przeniesienie historii w przyszłość do świata futuryzmu złączonego z latami 30tymi, czy stworzenie losowego miasta opartego na niczym, zraziła dużą część fanów. Czyli zrażono w sumie dwie duże grupy do produktu, zwłaszcza dużą część swoich fanów. Patrząc na stan wpływów na konto twórcy zrozumieli, że potrzeba było zrobić "jedynkę" na sterydach, a nie radosną twórczość. Będąc w tyle za konkurencją, postanowiono zrobić nie jeden, a dwa kroki do tyłu i postawić wszystko na jedną kartę. Twórcy gry zamknęli się szczelnie w swoim miejscu pracy, i wrócili do początku serii Liberty City. Uznano, że jedno miasto będzie przypadać na część, i albo projekt wyjdzie, albo pierwsze miasto będzie ostatnim. Twórcy tak odcięli ludność od informacji, że nie było zupełnie wiadomo co się dzieje. Czas leciał, gracze się niecierpliwili, media nie mogły pozyskać chociażby najmniejszej informacji. Bunkier Rockstara był szczelny. Autentycznie, ludzie tak się niecierpliwili, że były teorie o tym, że część nr III nie powstanie i już więcej GTA nie będzie, bo oddział odpowiedzialny za serię po drugiej odsłonie poszedł już z torbami i to całkiem poważne. Gdy ludzie dali sobie spokój z oczekiwaniem, nadszedł pewien dzień, a pamiętam go bardzo dokładnie......wypuszczono plakat (ten z białym tłem) i dwa screeny z gry (jeden gdzie Claude celuje ze snajperki chyba z mostu, drugi już nie pamiętam). Środowisko graczy trafił pierd@lec (w tym i moją osobę). Gazety z grami rozpisywały się na kilka stron (mając tylko dwa screeny). Fakt, na tamte czasy to co pokazał Rockstar na wypuszczonym materiale była fotorealistyczna grafika, a z plakatu można było sobie zobaczyć postacie. Od tego momentu czas zleciał szybko do wydania gry (traileru to nawet nie pamiętam, chyba nie widziałem). Moment wyjścia GTA III to jeden z momentów przełomowych elektronicznej rozrywki. Po wtopie drugiej część, twórcy tak mocno się przyłożyli do pracy, że praktycznie wszędzie gra zdobywała najwyższe oceny. Grafika odstawiała konkurencję mocno w tyle, wielkość świata powalała, rozbudowane wątki historii, totalna wolność wyboru co robimy, miasto dostało w końcu wymiar wysokości którą można było wykorzystać (w poprzednich częściach była tylko iluzoryczna), szczegóły rozwinięte z poprzednich części jak pory dnia, rozbudowa zachowań npc, model zniszczeń pojazdów, nawet zmiany pogody, stworzyły nam właściwie symulator życia w wirtualnym świecie. Zatrudniono znanych ludzi do podkładania głosów postaciom. Kamerę umieszczono za plecami bohatera, bo technologia już na to pozwoliła; tzn wcześniej były gry tpp, jednak wielkość i złożoność świata nie pozwalała tego uczynić. Dodatkowo zakupiono licencje na piosenki, które pogrupowano tematycznie w postaci kanałów radiowych. Robiąc dwa kroki w tył po dwójce i ryzykując, twórcy osiągnęli sukces kompletny. Odstawili wszystkich w stawce i zgarnęli solidny kawał rynku. Fani chcieli jedynkę na sterydach? Dostali produkcję na wielokrotnych sterydach dla byków pociągowych. Na tamten moment była to produkcja kompletna. Może nie licząc tego, że zapomniano dać głos głównej postaci 🙂 liczba elementów które zrobiono, była tak duża, że czasu już na to nie starczyło. Dobra przejdźmy po wstępie do tego o czym jest ta seria, czyli z jakich wzorców korzystali twórcy przy tworzeniu swego dzieła. Twórcy skupiając się na pełnej wolności w grze, zauważyli pewną trudność w prowadzeniu historii. Wybrnięto z tego w sposób, wg którego małe, zamknięte jako całość misje do wyboru składały się w dużą historię (co stało się bazą postępowania przy wszystkich kolejnych częściach). Gracz miał się poczuć jak w filmie gangsterskim połączonym z grą typu rpg. W produkcji mieliśmy poczuć się jak w symulacji Gorączki, Rodziny Soprano czy Chłopców z Ferainy. Wpływ także miały The Legend of Zelda oraz Super Mario 64. Długa droga do swojej pozycji głównego bohatera inspirowana jest bardzo luźno postacią Henriego Hilla z filmu Goodfellas, granego przez Raya Liotte (co w konsekwencji doprowadziło do zatrudnienia Liotty w następnej części do grania postaci głównego bohatera) Krótko o historii - zostajemy zdradzeni przez naszą niestabilną dziewczynę podczas napadu, postrzeliła nas, zabrała naszą część i zostajemy zostawieni na pastwę losu. Udaje nam się przeżyć, jednak zostajemy złapani za napad. Podczas konwoju więźniów, kolumbijski kartel odbija starego Azjatę, jednocześnie umożliwiając nam ucieczkę wraz z nowo poznanym kompanem, który wkręca nas w pracę dla grup przestępczych. Tak zaczyna się początek naszej drogi do zemsty. Początek historii nawiązuje do filmu Payback z Gibsonem, gdzie grany przez niego bohater zostaje postrzelony podczas napadu na bank, zdradzony i zostawiony, oraz zostaje na niego nasłana grupa kolumbijskich morderców Frakcje Wśród grup pojawiających się w historii przedstawionej w GTA III które dane nam będzie zobaczyć są Yakuza (z którą mieliśmy styczność w poprzedniej części, a w znak ma wpisany symbol Biohazard), Triada chińska (wracająca również uniwersum 2D, a znak ma wzorowany na logo Mortal Kombat), puertorykańskie Diablos (z szefem El Burro, którego mieliśmy okazję poznać w pierwszej części, jednak nie jest to ta sama postać, a ta sama postać w dwóch różnych uniwersach (alternatywnych rzeczywistościach), logiczne (nie licząc tego, że wyglądają, mówią i nazywają się tak samo), Jamajczycy z Uptown Yardies, Afro-Amerykanie z Southside Hoods. Z uniwersum 2D pojawiają się jeszcze Zaibatsu jako informacja radiowa oraz mafia rosyjska w misjach. Do czynienia mamy jeszcze z mafijną rodziną Forelli - w III części jako mała organizacja, a kiedyś duża i potężna, jednak twórcy musieli ich nie lubić, ponieważ miała styczność z bohaterami wszystkich części uniwersum 3D. Wśród frakcji, dwie się wyróżniają, ponieważ ich inspiracji można się doszukiwać poza cyfrowym światem. Kartel Kolumbijski w jakimś stopniu odpowiada kartelowi z Cali, który również przemycał narkotyki, a rynek swojego zbytu i głównej działalności umieścili w Nowym Jorku, boss Miguel jest jednym z decyzyjnych w obu grupach. Mafijna rodzina Leone, wzorowana jest silnie na rodzinie Corleone z filmów Ojciec Chrzestny- Nazwa stworzona przez odjęcie członu Cor, obie organizacje są najpotężniejsze w mieście, don rodziny i jego syn są odbiciem Don Vito oraz Michaela, obie rodziny operują w dzielnicy włoskiej i są odpowiedzialne za śmierć innych przywódców grup w mieście Dobra, zobaczmy czym inspirowali się twórcy przy projektowaniu postaci. Pierwszym protogonistą którego poznajmy w uniwersum 3D, a chronologicznie ostatnim jest Claude (czy jest to Speed z drugiej części? Twórcy odpowiadają możliwe 🙂 ) Rockstar stwierdził, że przy projekcie postaci nie kierowali się jednym wzorem z jakiego korzystali. Chodziło o to by zrobić silnego, cichego bandziora, w kontraście do gadatliwych przestępców, który ma wszystko pod kontrolą i tylko brzęczy coś pod nosem, a znaleziono go w postaci Clinta Eastwooda, a konkretnie jego roli w filmie Ucieczka z Alcatraz oraz postaci którą tam odgrywał z realnego świata - Franka Morrisa (człowieka który niby uciekł z tego więzienia i przeżył). Inna teoria mówi, że Claude we wstępnym koncepcie (to akurat nie teoria) był praktycznie łysy, więc dano mu głowę aktora Montgomery Cliffa. Salvatore Leone - Postać wzorowana w wielu aspektach na roli Marlona Brando jako Vito Corleone w Ojcu Chrzestnym, zwłaszcza w wyglądzie. Obydwoje są Donami w najsilniejszych rodzinach w mieście, obydwaj posiadają firmy importujące towar z Włoch (postać z gry sos pomidorowy, postać z filmu oliwę), synowie obydwu chcą być na uboczu wielkich mafijnych porachunków. Postać podobno posiada kilka zdarzeń z życia Johna Gottiego. Pierwotnie miał być stworzony pod wzór aktora który gra postać - Franka Vincenta (grającego często mafiozów w filmach) i nazywać się Frankie Sorvino (plik z nazwą Frankiego jest ciągle w grze)(i tutaj dochodzimy pomału do pomysłu Rockstara, by aktorzy grający postacie z gry byli do nich podobni wizualnie).   Asuka Kasen - postać mająca strasznie nienaturalnie wysoką pozycję w organizacji Yakuzy jak na kobietę, prawdopodobnie wzorowana jest na postaci Fumiko Taoki, żony jednego z najbardziej wpływowych ojców chrzestnych Yakuzy w największej i najsilniejszej z jej grup, który z ledwo rodzinnej organizacji zrobił jedną z największych na świecie i stał na jej czele prawie 40 lat. Po jego śmierci Fumiko na kilka lat weszła w jego rolę, do momentu wybrania nowego szefa. Miguel - bardzo wysoko postawiony członek kartelu kolumbijskiego, po części wzorowanego na kartelu z Cali (działającego w USA z Nowego Jorku), może być inspirowany postacią Miguela Rodrígueza Orejuela, jednego z szefów grupy. 8-Ball - ziomek z którym przychodzi uciec na początku gry, załatwiający nam pierwsze prace.Tutaj mamy pierwsze podchody Rockstara, do systemu tworzenia postaci typu - postać którą odgrywa aktor jest upodabniana do artysty (tak by była bardziej wiarygodna, szczyt tego osiągnięto chyba wśród protogonistów w V części). W postać 8-Balla wcielił się nieżyjący już raper Guru z grupy GangStarr. Toni Cipriani - jest postacią silnie wzorowaną na dwóch postaciach. Aktorze Paulu Sorvino oraz jego rolach jak Paulie Cicero z Goodfellas oraz Tony Guy Cipriani z filmu Money Talks. Drugą inspiracją dla postaci jest Tony Sopracno z serialu Rodzina Soprano - obydwoje mają problem z matkami, nadwagą, czy caporegime w strukturze grupy. Postać można również ubrać podobnie do postaci z serialu (w dodatku gdzie jest główną postacią). Wprowadzony w III części GTA multimiliarder, businessman, arogancki egocentryk, uważający, że wszystko jest dla ludzi a zwłaszcza dla niego, bawiący się w politykę Donald Love czerpie inspirację z dwóch postaci. Pierwszą jest przedsiębiorca Michael Bloomberg, a drugim przedsiębiorca i nie tylko Donald Trump (którego Love jest skrzywionym odbiciem) - nawet nieudana kampania na burmistrza jest odbiciem nieudanej Trumpa z 2000 roku. Bloomberg i Trump znają się nawet, jak to w biznesie bywa. Postać jest parodią amerykańskiego miliardera. Ma Cipriani - matka Tiniego Cipiraniego, wzorowana na mac Tonyego Soprano z serialu, gdzie tak jak odpowiednik serialowy zleciła zabójstwo swojego syna Tanner - postać nawiązująca do głównego bohatera konkurencyjnej gry Drivera- Johna Tannera. W GTA mamy możliwość przyjęcia zlecenia na tą postać. Tanner biega jak dziewczyna, co nawiązuje do sposobu animacji postaci w drugiej części Drivera. Sprawdźmy przy których misjach twórcy czymś się inspirowali -nazwa pierwszej misji w grze, gdzie mamy możliwość ucieczki po uwięzieniu, Give Me Liberty - nawiązuje do słów wypowiedzianych na drugiej konwencji Virgini, gdzie Patrick Henry wypowiedział słowa Give me liberty, or give me death! - deklarując wojnę Wielkiej Brytaniii. Chodziło o to, że lepiej odłączyć kolonie siłą niż siedzieć pod butem albo zginąć. -nazwa misji Don't Spank Ma Bitch Up - nawiązuje do nazwy piosenki zespołu Prodigy - Smack My Bitch Up -nazwa misji Dead Skunk in the Trunk nawiązuje do sceny z filmu Goodfellas, gdzie transportwano wykopane zwłoki, i na pytanie co tak śmierdzi odpowiedzieli, że to przez skunksa -Nazwy misji dawane prze Marty'ego Chonksa nawiązują do angielskiej nazwy filmu "The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover". Są to The Crook, The Thieves, The Wife, Her Lover. Film kończy się śmiercią męża z rąk żony, a tutaj odwrotnie - Marty zabija swoją żonę. -misja Uzi Rider nawiązuje swą nazwą do filmu z Peterem Fondą Easy Rider. A misja Toyminator do filmu z Arnim. -misja Sayonara Salvatore nawiązuje do pierwszego pościgu z filmu Ronin. -po przejściu 100 misji taksówkarza dostajemy taksówkę Borgnine, której nazwa bierze od aktora Ernesta Borgnine, oraz jego roli taksówkarza w filmie ucieczka z Nowego Jorku. Baza auta z gry oraz to użyte w filmie to Checker Marathon -kończąca scena, gdzie Claude idzie z Marią, przyciemnia się ekran i słychać strzał jest inspirowane ostatnią sceną z filmu Henry: Portrait of a Serial Killer z Michaelem Rookerem, który zabija swoją dziewczynę na końcu filmu. Ok. Dzięki za uwagę. To tyle jeśli chodzi o III część GTA. W kolejnym wpisie zajmę się samodzielnym dodatkiem do tej części, czyli Liberty City Stories. Pozdrawiam. Publikacja za zgodą autora Hitmanq
    • Ciąg dalszy o Uniwersum 2D, tak brutalnie przerwanego o 4 w nocy przez możliwości techniczne Wykopu (╭☞σ ͜ʖσ)╭☞   Na tapetę wchodzi pierwszy dodatek (w sumie to który miałby być, jeśli jest dodatkiem do pierwszej części ( ͡° ͜ʖ ͡°) ) - GTA London   W dodatku do GTA części pierwszej, przenosimy się do Londynu roku 1969, i jest to pierwsza i jedyna nasza wycieczka w serii poza granicę Stanów i jedyna do tak odległych (nie aż tak bardzo) czasów. Jako, że przenosimy się do Anglii, pojazdy poruszają się tutaj lewą stroną oraz usłyszymy Cockney akcent. Grę osadzili twórcy silnie w klimacie filmów Dopaść Cartera, Włoska Robota i serii filmów z Bondem.   Twórcy umożliwiają nam w tej części po raz ostatni wybór bohatera (pojedynczego, kosztem innych), od dodatku będziemy zmuszeni kierować tylko jednym antybohaterem (aż do części piątej, ale tam mamy całą trójkę na raz). Kilka postaci w dodatku było wzorowanych na ludziach szeroko pojętej kultury: -Maurice Caine- wzorowany na aktorze Michaelu Cainie, a zwłaszcza w jego roli Dopaść Cartera. Pierwszym imieniem Caine'a (aktora) jest Maurice   -Rodney Marsh z wyglądu wzorowany prawdopodobnie jest na Paulu McCartneyu   -Sid Vacant wzorowany jest na muzyku Sex Pistols Sidzie Viciousie   -Wolfie Vilans - wzorowany może być na postaci Aubrey 'Boycie' Boyce z sitcomu Only Fools and Horses   -reszta bohaterów wzorowana jest na stereotypach i subkulturach z lat przedstawionych w grze - dzieci kwiaty, osiłek itd.     -Wśród szefów zlecających nam zadanie jeden przyjmuje nazwę gracza krykieta - Harolda Cartwrighta, drugi Jack Parkinson wygląd aktora i piosenkarza Dawida Bowie     Także bracia Albert i Archie są nawiązaniem do szefów gangu terroryzującego Londyn - bliźniaków Kray (o których nakręcono film Legend z Tomem Hardym). Nawet cechy charakteru każdego z braci nawiązują do swojego odpowiednika.     -postać głównego antagonisty dodatku - Hans Nemesis - przybiera cechy głównego wroga James Bonda: Ernsta Stavro Blofelda, a postać Endeavour Chambersa, który jest agentem jej królewskiej mości, dostała cechy po Jamesie Bondzie, jego samochód wzorowany jest na Jaguarze Bonda, drugi na Aston Martinie, motyw muzyczny także.     -Postać Cyprusa Phila jest nazwana po grupie Cypress Hill (ciekawe, bo ta grupa nie ma nic wspólnego ani z Anglią, ani z tamtymi czasami) -Lord Lucan posiada tytuł jak i misję wzorowaną na postaci Johna Binghama - który zaginął w 1974 roku po podejrzeniu morderstwa niani opiekującej się jego dziećmi. W grze postać prosi nas o podwiezienie do chirurga plastycznego i po czym mówi mówi "he had a spot of bother with the nanny" GTA 2   W drugiej odsłonie serii postanowiono zrobić coś innego, akcję przeniesiono w przyszłość, lekko futurystyczną, ale są tutaj pojazdy  wzorowane na tych z lat 30/40tych poprzedniego wieku (być może Batman by się tutaj dobrze odnalazł). Jest to jedyna część nienawiązująca do innych i ostatnia dla której stworzono od podstaw soundtrack (kolejne już posiadały licencje na piosenki). Twórcy odeszli tutaj od modelu miasta wzorowanego na realnej metropolii i od nowa stworzyli Anywhere City, nienawiązujące swoją tkanką do znanych na miejsc (kilka dzielnic nawiązuje nazwą do różnych rzeczy, jednak nie są to nazwy związane z tkanką miejską). Te zabawy na żywym organizmie, spowodowały, że twórcy trochę rozminęli się z oczekiwaniami fanów (zwłaszcza po filmie promocyjnym, gdzie akcja była osadzona w Nowym Jorku w normalnych czasach), też silniki zaczynały pozwalać na większą zabawę w pełnym 3D, a tutaj dostajemy znowu widok z góry, przez co musieli zrobić dwa kroki w tył, by przy kolejnej odsłonie zrobić 50 w przód w stosunku do konkurencji i zmienić świat gier na zawsze (ale o tym w kolejnej części), więc może zniżka postaci części nr 2 była potrzebna. No i dodano również tutaj innowację - pory dnia, jednak zmieniane ręcznie z ustawień, od następnych części zmienne automatycznie wraz z wprowadzeniem zegara. (ja osobiście całkiem dobrze się bawiłem przy tej części, zwłaszcza w multi z kolegami) W mieście mamy 7 frakcji walczących o dominację, oczywiście wzorowanych na grupach pochodzących z realnego świata: -kartel Zaibatsu - największa grupa wśród konkurencyjnych, oficjalnie jest to prywatna grupa korporacyjna znana z produkcji legalnych narkotyków poprawiających nastrój. Po Japońsku wyraz zaibatsu oznacza grupę. A dokładnie grupę klikę finansową i wywodzi się z Japonii. W rzeczywistości to miejsce/grupa gdzie łączą się też ciemne interesy przedsiębiorców, państwa (włodarzy), służb, związków zawodowych, finansjery itp. a grupa współpracuje dla zysku (głównie tych na górze piramidy) i charakteryzuje się plutokracją. Oficjalnie po II WŚ USA okupujące Japonię skasowały zaibatsu, jednak należały do grupy takie marki jak Mitsubischi, Panasonic (po zmianie nazwy), Mazda, NEC, Kawasaki, Suzuki, Fuji czy Nissan - no faktycznie USA rozbiły 🙂 (kiedyś w latach 60tych brytyjskie MI6 przypadkowo na bliskim wschodzie wpadły na japońskie służby działające dla dobra firm japońskich) przykład, że korporacjoniozm z głową i patriotyczny może też dobrze działać (takie małe info niezwiązane z grą). -Yakuza - wytatuowana od stóp do głów japońska organizacja przestępcza, w sumie każdy słyszał o Yakuzie, więc rozpisywać się nie ma za bardzo co. Co ciekawe zwalczają się z Zaibatsu, pomimo wspólnego kraju pochodzenia - rozumiem, że to sytuacja jakby państwo walczyło z grupą przestępczą spoza układu/systemu. -Loonies - jest to grupa chorych umysłowo pacjentów, którzy postanowili wziąć sprawy w swoje ręce i zaprowadzić swoje rządy w mieście. Nazwa grupy pochodzi od szpitala dla chorych umysłowo - The Loonie HQ nie daleko Dundee w Szkocji. -SRS Scientists - tutaj z kolei mamy grupę naukowców, którzy postanowili połączyć siły i uwolnić świat od grupy zaibatsu i popędu seksualnego. Bohatera nazywają THC 303. -Rednecks - typowi południowi rednecks, biegający w jeansowych ogrodniczkach (samych bez koszulki), jeżdżący pickupem z wymalowaną konfederatką na dachu. - Hare krishna - grupa wzorowana na prawdziwym związku wyznaniowym (uznawana przez wielu za hinduistyczną sektę) o tej samej nazwie, postanowiła po rozjeżdżaniu jej zorganizować swe szyki w grupę bojową i zawalczyć o wpływy w mieście. -Rosyjska Mafia - ostatnią grupą jest jak nazwa wskazuje mafia wywodząca się z Rosji. Jedna z potężniejszych o ile nie najpotężniejsza mafia świata, zasilana byłymi członkami KGB czy weteranami prowadzonych przez ZSRR/Rosję wojen zawitała i do drugiej części GTA. Jednak w grze przyjmują oni nostalgiczne cechy za Związkiem Radzieckim - czerwone kolory, auto wzorowane na Wołdze a na dachu wymalowana radziecka gwiazda.   Głównym bohaterem drugiej części jest Claude Speed - bo tak nazywa się nasza postać, wg powiedzonek npc w grze postać ma przybierać wygląd podobny do Elvisa Presleya. Jednak wiemy jak wygląda dokładnie, ponieważ wyszedł krótki film GTA2 Movie, w którym w postać wciela się model Scott Maslen. Ciekawie wygląda sprawa z częścią III GTA gdzie głównym bohaterem też jest Claude, jednak twórcy gry nie chcą potwierdzić wersji czy to jest ta sama postać czy dwie różne i obecnie stanęło na tym, że to jedna postać w dwóch różnych światach/koncepcjach. -Szef Rednecksów Billy Bob Bean ma twarz wzorowaną na Elvisie Presleyu, a przywódca grupy naukowców Dr LaBrat (Szczur Laboratoryjny) na Albercie Einsteinie.     W drugiej części możemy zauważyć kilka nawiązań do naszego świata poprzez nazwy postaci 4 planowych: - postać Rollo Tomassi nawiązuje do do filmu LA Confidential. Nie opiszę bo spoiler, a może ktoś będzie chciał zobaczyć film 😉 -Fat Boy Jim to prześmiewcze nazwanie postaci z DJa Fat Boy Slima -Dwight Boakin to sparodiowana nazwa postaci muzyka country Dwight Yoakama -General Lee na cześć generała Konfederacji -Hollow Kost - Holokaust -Soda Pop - postać Sodapop Curtis z noweli The Outsiders -Harp Lee - postać Harpera Lee, autora z Alabamy -Feuman Capote - autor Truman Capote z Alabamy (był o nim film, w roli głównej Philip Seymour Hoffman) -Tyler Cobb - Ty Cobb zawodnik baseballu, znanego z bardzo brudnej gry -Donny Black - Sonny Black, kapitan mafijnej rodziny Bonnano -Lefty - Lefty Rugiero, członek rodziny Bonnano, blisko Sonnego Blacka -Bo Duke, Luke Duke, Rossco, Old Uncle Jesse - postacie nawiązujące do postaci z serialu The Dukes of Hazzard -Forrest Chump - Forrest Gump Nazwa misji: Radio Za Za nawiązuje do piosenki grupy Queen Radio GaGa, gdzie mamy do czynienia z narkotykami oraz muzyką, a jak wiadomo Freddie Mercury nie stronił od takich rzeczy 🙂 Dobra, to tyle jeśli chodzi o Uniwersum 2D serii GTA. Temat zamyka się w dwóch częściach i w kolejnej zajmiemy się pierwszą częścią z Uniwersum 3D - GTA III. Dzięki za poświęcony czas, do zobaczenia.   Publikacja za zgodą autora Hitmanq
    • Witam. Rozpoczynam dalszy ciąg serii Powrót do Przeszłości, w której to przedstawiam czym kierowali się twórcy przy produkcji gier naszej młodości. Po serii dotyczącej bijatyk (zapraszam do zapoznania się z materiałem), postanowiłem wziąć na warsztat serię GTA -Grand Theft Auto. Myślałem też o serii StarCraft, Hitman 47 czy Assassins Creed, Diablo.   Krótkim wstępem o stworzeniu GTA Na początku stworzono wstępny koncept produkcji - Race'n'Chase - tak twórcy na wczesnym etapie gry ją nazwali, polegać miała na podziale ról graczy na policjanta i kryminalistę, gdzie ten pierwszy miałby starać się złapać tego drugiego, za to ten drugi skutecznie uciekać, w różnych trybach rozgrywki, na dosyć dużym polu planszy (które przekształciło się później w pełnowymiarowe, otwarte miasto). Po pierwszych testach okazało się, że praktycznie każdy chciał grać kryminalistą, bo w sumie dawała więcej radości, w końcu nie trzeba było być tym dobrym. Przeniesiono więc ciężkość rozgrywki na osobę tego złego, a w finalnym produkcie projekt policji która pozostała możemy dostrzec szalenie agresywne zachowania mające zatrzymać naszego niemilica (pozostałość po RnC). Dodatkowo stworzyło się coś czego wcześniej doświadczaliśmy w niewielkim stopniu w grach, a mianowicie dowolność, na którą ktoś wpadł podczas testów - robisz co chcesz z elementami gry, co daje Ci radość, a nie to co nakazują robić twórcy (wiadomo, że w innych grach też można robić co się chce, ale ile może trwać zabawa w 4 korytarzach lub pomiędzy misjami, wtedy dostaliśmy duży teren i zabawki do tego po raz pierwszy na dużą skalę)). Mając szkielet gry, obraną koncepcję i podstawowe założenia, twórcy zaczęli szukać tego czym zajmuje się w tej serii, czyli inspiracji oraz pomysłów do swojej produkcji.   Pierwszym i najbardziej rzucającym się w oczy elementem jest otoczenie, które wpływa na "autentyczność" i wciągnięcie do gry. Rozgrywka w konkretnej części dzieje się w różnych latach (co przekłada się na powiązania pomiędzy częściami), co ma przełożenie na sytuacje/zachowania/misje/postacie/wydarzenia mające miejsce w rzeczywistości lub wzorowane na filmach z epoki (na tym głównie wpisy będą się skupiać) oraz wygląd planszy która przybiera postać miast  wzorowanych na realnych. Rzeczami którymi nie będziemy się zajmować są ubiory postaci, modele samochodów, stosowane uzbrojenie itd. które to są po prostu odwzorowaniem (z dostosowaniem) z czasów i miejsc gdzie działy się wydarzenia, okraszone utworami z tamtych lat zgrupowanymi tematycznie w stacjach radiowych. Miasta (ogólnie) Po ustaleniu podstaw produktu, twórcy gry swojego (naszego) bandytę, mając testową planszę, musieli go gdzieś umieścić. Jako, że nie miał być dobrą postacią, rzucono okiem na mapę, gdzie są duże miasta plus przestępczość i mamy - Nowy Jork, Miami, Los Angeles/San Francisco (stan Kalifornia) jako główne miejsce wyjściowe do zabawy. Następnie w kolejnych częściach pojawiały się wzory: Londyn, Las Vegas czy Jersey City/Newark. Miasta przeniesione do gry zachowują swój charakter, topografię, dzielnice które w nich występują wraz z ich charakterem oraz podobnymi nazwami. Charakterystyczne budynki i elementy miast również zostały przeniesione na plansze jak i struktura społeczna mieszkańców, przez co w nowszych wersjach możemy się poczuć nawet całkiem jak jakiś turysta. W pierwszych częściach miasta robiono w trzech wymiarach, a następnie stosowano widok pionowo z góry przez ograniczenia technologiczne. Od części nr III i wprowadzenia pełnego 3d i widoku tpp, możemy podziwiać pełnię możliwości przedstawionego otoczenia. Zobaczmy teraz jakie miasta przygotowali twórcy: -pierwszym miastem jakie przyjdzie nam zobaczyć jest Liberty City wzorowane na Nowym Jorku. Wita nas Statua Wolności, a za nią brutalna betonowo - szklana dżungla wieżowców, ruder i kamienic, z dominacją kolorów szarych i niebieskich, nie wygląda na pierwszy rzut oka, na miejsce w którym chcielibyśmy zamieszkać (dla mnie i na drugi czy trzeci rzut oka również)   -kolejnym miastem do którego trafimy jest słoneczne San Andreas w kolorystyce zielono-czerwono-żółtej, aż poszlibyśmy na plażę, nazwane od uskoku San Andreas (wiadomo logiczne) na którego cechy składają się miasta San Francisco oraz Los Angeles. W części San Andreas obszar rozgrywki zostaje rozwinięty do stanu Kaliforni oraz kawałka Nevady, wydzielając osobne miasta: Los Santos-Los Angeles, San Fierro-San Francisco, dodano między nimi obszary wiejskie, doczepiono elementy pustynne stanu Nevada wraz z nowym miastem Las Venturas pełnym kasyn i neonów- projektowanym na wzór Las Vegas + Los Santos   +San Fierro +Las Venturas -ostatnim głównym miastem wprowadzonym w pierwszej części jest Vice City, gorące miasto, w pastelowych kolorach, tętniące nocnym życiem, wzorowane na Miami -w pierwszym dodatku gra przenosi nas do mglistego, deszczowego Londynu (pierwsze i ostatnie miasto spoza terenu USA w serii)   -w 4 części wprowadzono na zachód od Liberty City - Alderney City, w postaci nabrzeżnego miasta wzorowanego na Jersey City oraz Newark i Trenton I na tym zakończymy tematykę miast. Nie będę wymieniał charakterystycznych budynków czy elementów miast, bo to można na spokojnie samemu wyszukać bezproblemowo. To tyle krótkim wstępem. W obecnym wpisie zajmiemy się tzw. Uniwersum 2D, czyli pierwszymi dwiema częściami i dodatkiem.   GTA 1 Ok, twórcy mają ramy gry, stworzyli plansze do zabawy, trzeba czymś wypełnić produkcję. Fabuła popychana jest do przodu poprzez wykonywanie misji (to tutaj jest fabuła?) dla kolejnych zleceniodawców, brudne zadania dla szefów spod ciemnej gwiazdy - przywieź, ukradnij, dostarcz, zabij, zniszcz o różnym poziomie trudności, z tymże gra nie prowadzi nas za rękę, jak to zrobimy zależy tylko od nas, dowolność środków, taktyk i pomysłów zależy od gracza. W tym całym półświatku znajduje się nasza postać, naturalnie jako zbiór stereotypów. Twórcy na naszego antybohatera wybrali postacie z nacji parających niecnymi czynami, że tak napiszę, więc mamy tutaj: Bubbę i Katie, reprezentujących latynosów, Kivlova reprezentującego nasz słowiański grajdołek, Mikki- azjatka (prawdopodobnie Japonka), Troy- Afroamerykanin w bluzie z kapturem oraz Ulrika- Niemka/Skandynawka Zostają jeszcze dwie postacie, które się wyróżniają od reszty- są wzorowane na konkretnych postaciach. Divine - murzynka wzorowana na aktorkach Pam Grier oraz Tamarze Dobson. Oraz Travis - wzorowany na roli Roberta De Niro z filmu Taxi Driver - Travisa Bickle   Wprowadzone frakcje w grze również bazują na prawdziwych grupa parających się nielegalnymi występkami (co ciekawe, wprowadzony rodzaj frakcji czy pojedynczych postaci je reprezentujących w pierwszych dwóch częściach, praktycznie występuje jako stały zestaw walczących grup), więc mamy tutaj mafię włoską, chińską triadę, jamajskie gangi rasta, kartele meksykańskie/latynoskie, japońską yakuzę i na dokładką służby US&A. Z innych postaci czerpiących inspirację lub nawiązujących do kultury możemy wyróżnić: -Robert Seragliano- typowy szef rodziny Vercotti naśladujący zachowania Joe Pesci'ego   -Samuel Deever- agent służb USA współpracujący z tajną organizacją New World Order, lubi filmy o akademii policyjnej -Cabot- Nawiązanie do Joe Cabot'a z filmu Reservoir Dogs, który był mózgiem operacji kradzieży diamentów, która się nie powiodła, tak jak kradzież w grze -Vega- postać z misji nawiązująca nazwą do Vica Vegi z filmu Reservoir Dogs lub do Vincenta Vegi z Pulp Fiction z filmów Tarantino -Chow Yun Thin-  parodia chińskiego aktora Chow Yun Fata Wśród misji inspirowanych możemy wyróżnić: -seria misji Gangsta Bang- coach -misja wprowadza bombę w autobusie, która wybuchnie gdy zwolnimy do 50 mil na godzinę, zanim nie poradzimy sobie z problemem. Pomysł zaczerpnięty z filmu Speed z Keanu -Heist Almighty: wprowadzanie- ­ratujemy dziewczynę biegając między telefonami i je odbierając, co jest wzorowane na filmie Dirty Harry z Eastwoodem z 1971 roku, by znaleźć lokalizację porwanej. Na końcu okazuje się, że to chodziło o psa szefa -elementy misji samochodowych z napadami nawiązują do filmów Heat oraz Reservoir Dogs(w przyszłych częściach powtarzający się motyw, napadu na bank nawiązujący do tych filmów, a praktycznie napad na bank występuje w każdej części) -seria misji tequilla slamer daje możliwość sterowania zdalnie sterowanymi autami z bombą, którą detonuje się po wjechaniu pod cel - co wzorowane jest na tym scenie/pomyśle z filmu O Harrym Callachanie The Dead Pool Ciekawostka- na okładce GTA znajduje się Trump Tower To tyle, Wypok odwala cyrki z ilością znaków i muszę podzielić zaplanowany na jeden wpis o uniwersum 2D na dwie części. Także w następnej GTA London i 2, a później przechodzimy na uniwersum GTA 3D. Dzięki za uwagę, pozdrawiam. Publikacja za zgodą autora Hitmanq
×
×
  • Dodaj nową pozycję...