Skocz do zawartości

GTAVI
Soczysty

[Ciekawostki] Podróż do Przeszłości - źródła inspiracji dla serii GTA- uniwersum 2D cz1 - Hitmanq

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Rozpoczynam dalszy ciąg serii Powrót do Przeszłości, w której to przedstawiam czym kierowali się twórcy przy produkcji gier naszej młodości. Po serii dotyczącej bijatyk (zapraszam do zapoznania się z materiałem), postanowiłem wziąć na warsztat serię GTA -Grand Theft Auto. Myślałem też o serii StarCraft, Hitman 47 czy Assassins Creed, Diablo.

 

Krótkim wstępem o stworzeniu GTA
Na początku stworzono wstępny koncept produkcji - Race'n'Chase - tak twórcy na wczesnym etapie gry ją nazwali, polegać miała na podziale ról graczy na policjanta i kryminalistę, gdzie ten pierwszy miałby starać się złapać tego drugiego, za to ten drugi skutecznie uciekać, w różnych trybach rozgrywki, na dosyć dużym polu planszy (które przekształciło się później w pełnowymiarowe, otwarte miasto). Po pierwszych testach okazało się, że praktycznie każdy chciał grać kryminalistą, bo w sumie dawała więcej radości, w końcu nie trzeba było być tym dobrym. Przeniesiono więc ciężkość rozgrywki na osobę tego złego, a w finalnym produkcie projekt policji która pozostała możemy dostrzec szalenie agresywne zachowania mające zatrzymać naszego niemilica (pozostałość po RnC). Dodatkowo stworzyło się coś czego wcześniej doświadczaliśmy w niewielkim stopniu w grach, a mianowicie dowolność, na którą ktoś wpadł podczas testów - robisz co chcesz z elementami gry, co daje Ci radość, a nie to co nakazują robić twórcy (wiadomo, że w innych grach też można robić co się chce, ale ile może trwać zabawa w 4 korytarzach lub pomiędzy misjami, wtedy dostaliśmy duży teren i zabawki do tego po raz pierwszy na dużą skalę)). Mając szkielet gry, obraną koncepcję i podstawowe założenia, twórcy zaczęli szukać tego czym zajmuje się w tej serii, czyli inspiracji oraz pomysłów do swojej produkcji.

 

Pierwszym i najbardziej rzucającym się w oczy elementem jest otoczenie, które wpływa na "autentyczność" i wciągnięcie do gry. Rozgrywka w konkretnej części dzieje się w różnych latach (co przekłada się na powiązania pomiędzy częściami), co ma przełożenie na sytuacje/zachowania/misje/postacie/wydarzenia mające miejsce w rzeczywistości lub wzorowane na filmach z epoki (na tym głównie wpisy będą się skupiać) oraz wygląd planszy która przybiera postać miast  wzorowanych na realnych. Rzeczami którymi nie będziemy się zajmować są ubiory postaci, modele samochodów, stosowane uzbrojenie itd. które to są po prostu odwzorowaniem (z dostosowaniem) z czasów i miejsc gdzie działy się wydarzenia, okraszone utworami z tamtych lat zgrupowanymi tematycznie w stacjach radiowych.

Miasta (ogólnie)
Po ustaleniu podstaw produktu, twórcy gry swojego (naszego) bandytę, mając testową planszę, musieli go gdzieś umieścić. Jako, że nie miał być dobrą postacią, rzucono okiem na mapę, gdzie są duże miasta plus przestępczość i mamy - Nowy Jork, Miami, Los Angeles/San Francisco (stan Kalifornia) jako główne miejsce wyjściowe do zabawy. Następnie w kolejnych częściach pojawiały się wzory: Londyn, Las Vegas czy Jersey City/Newark. Miasta przeniesione do gry zachowują swój charakter, topografię, dzielnice które w nich występują wraz z ich charakterem oraz podobnymi nazwami. Charakterystyczne budynki i elementy miast również zostały przeniesione na plansze jak i struktura społeczna mieszkańców, przez co w nowszych wersjach możemy się poczuć nawet całkiem jak jakiś turysta. W pierwszych częściach miasta robiono w trzech wymiarach, a następnie stosowano widok pionowo z góry przez ograniczenia technologiczne. Od części nr III i wprowadzenia pełnego 3d i widoku tpp, możemy podziwiać pełnię możliwości przedstawionego otoczenia. Zobaczmy teraz jakie miasta przygotowali twórcy:

-pierwszym miastem jakie przyjdzie nam zobaczyć jest Liberty City wzorowane na Nowym Jorku. Wita nas Statua Wolności, a za nią brutalna betonowo - szklana dżungla wieżowców, ruder i kamienic, z dominacją kolorów szarych i niebieskich, nie wygląda na pierwszy rzut oka, na miejsce w którym chcielibyśmy zamieszkać (dla mnie i na drugi czy trzeci rzut oka również)

595835785a67494843786378_1582426604Bjf70vqGFXeEOhS7Bi7t5I.jpg

 

-kolejnym miastem do którego trafimy jest słoneczne San Andreas w kolorystyce zielono-czerwono-żółtej, aż poszlibyśmy na plażę, nazwane od uskoku San Andreas (wiadomo logiczne) na którego cechy składają się miasta San Francisco oraz Los Angeles. W części San Andreas obszar rozgrywki zostaje rozwinięty do stanu Kaliforni oraz kawałka Nevady, wydzielając osobne miasta: Los Santos-Los Angeles, San Fierro-San Francisco, dodano między nimi obszary wiejskie, doczepiono elementy pustynne stanu Nevada wraz z nowym miastem Las Venturas pełnym kasyn i neonów- projektowanym na wzór Las Vegas

+ Los Santos

595835785a67494843786378_1582426826U9pDFu3Q0F9RhIE8a5X8Xb.jpg

 

+San Fierro

595835785a67494843786378_1582426867cMhVTsTQ96jPlpMZQis9SQ.jpg

+Las Venturas

595835785a67494843786378_1582426913SynDfYvyM7xgx1eGlb8nEA.jpg

-ostatnim głównym miastem wprowadzonym w pierwszej części jest Vice City, gorące miasto, w pastelowych kolorach, tętniące nocnym życiem, wzorowane na Miami

595835785a67494843786378_15824269812GdjcAK3QSXjb6XiKpMXgq.jpg

-w pierwszym dodatku gra przenosi nas do mglistego, deszczowego Londynu (pierwsze i ostatnie miasto spoza terenu USA w serii)

595835785a67494843786378_1582427057mnHpqaoG8mcOqVRFNp83Hq.jpg

 

-w 4 części wprowadzono na zachód od Liberty City - Alderney City, w postaci nabrzeżnego miasta wzorowanego na Jersey City oraz Newark i Trenton

595835785a67494843786378_1582427156UBtj35X2gqIuEeiviHXbzb.jpg

I na tym zakończymy tematykę miast. Nie będę wymieniał charakterystycznych budynków czy elementów miast, bo to można na spokojnie samemu wyszukać bezproblemowo. To tyle krótkim wstępem. W obecnym wpisie zajmiemy się tzw. Uniwersum 2D, czyli pierwszymi dwiema częściami i dodatkiem.

 

GTA 1
Ok, twórcy mają ramy gry, stworzyli plansze do zabawy, trzeba czymś wypełnić produkcję. Fabuła popychana jest do przodu poprzez wykonywanie misji (to tutaj jest fabuła?) dla kolejnych zleceniodawców, brudne zadania dla szefów spod ciemnej gwiazdy - przywieź, ukradnij, dostarcz, zabij, zniszcz o różnym poziomie trudności, z tymże gra nie prowadzi nas za rękę, jak to zrobimy zależy tylko od nas, dowolność środków, taktyk i pomysłów zależy od gracza. W tym całym półświatku znajduje się nasza postać, naturalnie jako zbiór stereotypów. Twórcy na naszego antybohatera wybrali postacie z nacji parających niecnymi czynami, że tak napiszę, więc mamy tutaj: Bubbę i Katie, reprezentujących latynosów, Kivlova reprezentującego nasz słowiański grajdołek, Mikki- azjatka (prawdopodobnie Japonka), Troy- Afroamerykanin w bluzie z kapturem oraz Ulrika- Niemka/Skandynawka

595835785a67494843786378_15824273872fiBgVk9wPAHvMa4oKvfjd.jpg

Zostają jeszcze dwie postacie, które się wyróżniają od reszty- są wzorowane na konkretnych postaciach. Divine - murzynka wzorowana na aktorkach Pam Grier oraz Tamarze Dobson. Oraz Travis - wzorowany na roli Roberta De Niro z filmu Taxi Driver - Travisa Bickle

595835785a67494843786378_1582427447fmNaYyef7hhZWKBCvkrXM2.jpg

 

Wprowadzone frakcje w grze również bazują na prawdziwych grupa parających się nielegalnymi występkami (co ciekawe, wprowadzony rodzaj frakcji czy pojedynczych postaci je reprezentujących w pierwszych dwóch częściach, praktycznie występuje jako stały zestaw walczących grup), więc mamy tutaj mafię włoską, chińską triadę, jamajskie gangi rasta, kartele meksykańskie/latynoskie, japońską yakuzę i na dokładką służby US&A.

595835785a67494843786378_1582427498bcntA7LAVMsbBwI5GG5ztt.jpg

Z innych postaci czerpiących inspirację lub nawiązujących do kultury możemy wyróżnić:

-Robert Seragliano- typowy szef rodziny Vercotti naśladujący zachowania Joe Pesci'ego

595835785a67494843786378_15824275621hzmCyjEYqHP5HCWccMlGL.jpg

 

-Samuel Deever- agent służb USA współpracujący z tajną organizacją New World Order, lubi filmy o akademii policyjnej
-Cabot- Nawiązanie do Joe Cabot'a z filmu Reservoir Dogs, który był mózgiem operacji kradzieży diamentów, która się nie powiodła, tak jak kradzież w grze
-Vega- postać z misji nawiązująca nazwą do Vica Vegi z filmu Reservoir Dogs lub do Vincenta Vegi z Pulp Fiction z filmów Tarantino
-Chow Yun Thin-  parodia chińskiego aktora Chow Yun Fata

Wśród misji inspirowanych możemy wyróżnić:

-seria misji Gangsta Bang- coach -misja wprowadza bombę w autobusie, która wybuchnie gdy zwolnimy do 50 mil na godzinę, zanim nie poradzimy sobie z problemem. Pomysł zaczerpnięty z filmu Speed z Keanu

595835785a67494843786378_15824277018GE0a03qhOzmzQl6lYKiqt.jpg

-Heist Almighty: wprowadzanie- ­ratujemy dziewczynę biegając między telefonami i je odbierając, co jest wzorowane na filmie Dirty Harry z Eastwoodem z 1971 roku, by znaleźć lokalizację porwanej. Na końcu okazuje się, że to chodziło o psa szefa

595835785a67494843786378_1582427778soSwRMDZBZOl07kKRnJyiZ.jpg

-elementy misji samochodowych z napadami nawiązują do filmów Heat oraz Reservoir Dogs(w przyszłych częściach powtarzający się motyw, napadu na bank nawiązujący do tych filmów, a praktycznie napad na bank występuje w każdej części)

595835785a67494843786378_1582427842HVlQG6yVyclrRartLE8A08.jpg

-seria misji tequilla slamer daje możliwość sterowania zdalnie sterowanymi autami z bombą, którą detonuje się po wjechaniu pod cel - co wzorowane jest na tym scenie/pomyśle z filmu O Harrym Callachanie The Dead Pool

595835785a67494843786378_1582427908MZ3ogo7uLlSdCTQmcPY2wq.jpg

Ciekawostka- na okładce GTA znajduje się Trump Tower

595835785a67494843786378_1582427968vZVifV0soxPrUwRmGlToyb.jpg

To tyle, Wypok odwala cyrki z ilością znaków i muszę podzielić zaplanowany na jeden wpis o uniwersum 2D na dwie części. Także w następnej GTA London i 2, a później przechodzimy na uniwersum GTA 3D. Dzięki za uwagę, pozdrawiam.

Publikacja za zgodą autora Hitmanq

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...