Skocz do zawartości

GTAVI
Soczysty

[Ciekawostki] Podróż do przeszłości - źródła inspiracji dla serii GTA- GTA III - Hitmanq

Rekomendowane odpowiedzi

GTA III

Wstęp - Krótki opis zaistniałej sytuacji po GTA2
Po premierze drugiej odsłony serii, twórcy mieli pewnie niezbyt radosne miny. Wydano grę która nie była zła, ale bardzo dobra także nie była, ot lepszy średniak, na tamte czasy już lekko zapóźniony technologicznie (wyszedł wtedy chociażby też Driver, już w pełnym 3D). W tamtym czasie gra która miała się liczyć, powinna już być w pełnym trójwymiarze, lepszym czy gorszym, ale to już był standard. Radosna twórczość i kombinacje przy dwójce jak przeniesienie historii w przyszłość do świata futuryzmu złączonego z latami 30tymi, czy stworzenie losowego miasta opartego na niczym, zraziła dużą część fanów. Czyli zrażono w sumie dwie duże grupy do produktu, zwłaszcza dużą część swoich fanów. Patrząc na stan wpływów na konto twórcy zrozumieli, że potrzeba było zrobić "jedynkę" na sterydach, a nie radosną twórczość. Będąc w tyle za konkurencją, postanowiono zrobić nie jeden, a dwa kroki do tyłu i postawić wszystko na jedną kartę. Twórcy gry zamknęli się szczelnie w swoim miejscu pracy, i wrócili do początku serii Liberty City. Uznano, że jedno miasto będzie przypadać na część, i albo projekt wyjdzie, albo pierwsze miasto będzie ostatnim. Twórcy tak odcięli ludność od informacji, że nie było zupełnie wiadomo co się dzieje. Czas leciał, gracze się niecierpliwili, media nie mogły pozyskać chociażby najmniejszej informacji. Bunkier Rockstara był szczelny. Autentycznie, ludzie tak się niecierpliwili, że były teorie o tym, że część nr III nie powstanie i już więcej GTA nie będzie, bo oddział odpowiedzialny za serię po drugiej odsłonie poszedł już z torbami i to całkiem poważne. Gdy ludzie dali sobie spokój z oczekiwaniem, nadszedł pewien dzień, a pamiętam go bardzo dokładnie......wypuszczono plakat (ten z białym tłem) i dwa screeny z gry (jeden gdzie Claude celuje ze snajperki chyba z mostu, drugi już nie pamiętam). Środowisko graczy trafił pierd@lec (w tym i moją osobę). Gazety z grami rozpisywały się na kilka stron (mając tylko dwa screeny). Fakt, na tamte czasy to co pokazał Rockstar na wypuszczonym materiale była fotorealistyczna grafika, a z plakatu można było sobie zobaczyć postacie. Od tego momentu czas zleciał szybko do wydania gry (traileru to nawet nie pamiętam, chyba nie widziałem).

Moment wyjścia GTA III to jeden z momentów przełomowych elektronicznej rozrywki. Po wtopie drugiej część, twórcy tak mocno się przyłożyli do pracy, że praktycznie wszędzie gra zdobywała najwyższe oceny. Grafika odstawiała konkurencję mocno w tyle, wielkość świata powalała, rozbudowane wątki historii, totalna wolność wyboru co robimy, miasto dostało w końcu wymiar wysokości którą można było wykorzystać (w poprzednich częściach była tylko iluzoryczna), szczegóły rozwinięte z poprzednich części jak pory dnia, rozbudowa zachowań npc, model zniszczeń pojazdów, nawet zmiany pogody, stworzyły nam właściwie symulator życia w wirtualnym świecie. Zatrudniono znanych ludzi do podkładania głosów postaciom. Kamerę umieszczono za plecami bohatera, bo technologia już na to pozwoliła; tzn wcześniej były gry tpp, jednak wielkość i złożoność świata nie pozwalała tego uczynić. Dodatkowo zakupiono licencje na piosenki, które pogrupowano tematycznie w postaci kanałów radiowych. Robiąc dwa kroki w tył po dwójce i ryzykując, twórcy osiągnęli sukces kompletny. Odstawili wszystkich w stawce i zgarnęli solidny kawał rynku. Fani chcieli jedynkę na sterydach? Dostali produkcję na wielokrotnych sterydach dla byków pociągowych. Na tamten moment była to produkcja kompletna. Może nie licząc tego, że zapomniano dać głos głównej postaci 🙂 liczba elementów które zrobiono, była tak duża, że czasu już na to nie starczyło.

Dobra przejdźmy po wstępie do tego o czym jest ta seria, czyli z jakich wzorców korzystali twórcy przy tworzeniu swego dzieła.
Twórcy skupiając się na pełnej wolności w grze, zauważyli pewną trudność w prowadzeniu historii. Wybrnięto z tego w sposób, wg którego małe, zamknięte jako całość misje do wyboru składały się w dużą historię (co stało się bazą postępowania przy wszystkich kolejnych częściach). Gracz miał się poczuć jak w filmie gangsterskim połączonym z grą typu rpg. W produkcji mieliśmy poczuć się jak w symulacji Gorączki, Rodziny Soprano czy Chłopców z Ferainy. Wpływ także miały The Legend of Zelda oraz Super Mario 64. Długa droga do swojej pozycji głównego bohatera inspirowana jest bardzo luźno postacią Henriego Hilla z filmu Goodfellas, granego przez Raya Liotte (co w konsekwencji doprowadziło do zatrudnienia Liotty w następnej części do grania postaci głównego bohatera)

595835786151634c43684578_1582921888wRWCsxXk52PXJ3s6EFl6kR.jpg

Krótko o historii - zostajemy zdradzeni przez naszą niestabilną dziewczynę podczas napadu, postrzeliła nas, zabrała naszą część i zostajemy zostawieni na pastwę losu. Udaje nam się przeżyć, jednak zostajemy złapani za napad. Podczas konwoju więźniów, kolumbijski kartel odbija starego Azjatę, jednocześnie umożliwiając nam ucieczkę wraz z nowo poznanym kompanem, który wkręca nas w pracę dla grup przestępczych. Tak zaczyna się początek naszej drogi do zemsty. Początek historii nawiązuje do filmu Payback z Gibsonem, gdzie grany przez niego bohater zostaje postrzelony podczas napadu na bank, zdradzony i zostawiony, oraz zostaje na niego nasłana grupa kolumbijskich morderców

595835786151634c43684578_1582922011XqIwKQcvIuMzQRiCemCadl.jpg

Frakcje
Wśród grup pojawiających się w historii przedstawionej w GTA III które dane nam będzie zobaczyć są Yakuza (z którą mieliśmy styczność w poprzedniej części, a w znak ma wpisany symbol Biohazard), Triada chińska (wracająca również uniwersum 2D, a znak ma wzorowany na logo Mortal Kombat), puertorykańskie Diablos (z szefem El Burro, którego mieliśmy okazję poznać w pierwszej części, jednak nie jest to ta sama postać, a ta sama postać w dwóch różnych uniwersach (alternatywnych rzeczywistościach), logiczne (nie licząc tego, że wyglądają, mówią i nazywają się tak samo), Jamajczycy z Uptown Yardies, Afro-Amerykanie z Southside Hoods. Z uniwersum 2D pojawiają się jeszcze Zaibatsu jako informacja radiowa oraz mafia rosyjska w misjach. Do czynienia mamy jeszcze z mafijną rodziną Forelli - w III części jako mała organizacja, a kiedyś duża i potężna, jednak twórcy musieli ich nie lubić, ponieważ miała styczność z bohaterami wszystkich części uniwersum 3D.
Wśród frakcji, dwie się wyróżniają, ponieważ ich inspiracji można się doszukiwać poza cyfrowym światem. Kartel Kolumbijski w jakimś stopniu odpowiada kartelowi z Cali, który również przemycał narkotyki, a rynek swojego zbytu i głównej działalności umieścili w Nowym Jorku, boss Miguel jest jednym z decyzyjnych w obu grupach. Mafijna rodzina Leone, wzorowana jest silnie na rodzinie Corleone z filmów Ojciec Chrzestny- Nazwa stworzona przez odjęcie członu Cor, obie organizacje są najpotężniejsze w mieście, don rodziny i jego syn są odbiciem Don Vito oraz Michaela, obie rodziny operują w dzielnicy włoskiej i są odpowiedzialne za śmierć innych przywódców grup w mieście

595835786151634c43684578_1582922141LD3GHX2FGx05g3u5t0EoO6.jpg

Dobra, zobaczmy czym inspirowali się twórcy przy projektowaniu postaci.

Pierwszym protogonistą którego poznajmy w uniwersum 3D, a chronologicznie ostatnim jest Claude (czy jest to Speed z drugiej części? Twórcy odpowiadają możliwe 🙂 ) Rockstar stwierdził, że przy projekcie postaci nie kierowali się jednym wzorem z jakiego korzystali. Chodziło o to by zrobić silnego, cichego bandziora, w kontraście do gadatliwych przestępców, który ma wszystko pod kontrolą i tylko brzęczy coś pod nosem, a znaleziono go w postaci Clinta Eastwooda, a konkretnie jego roli w filmie Ucieczka z Alcatraz oraz postaci którą tam odgrywał z realnego świata - Franka Morrisa (człowieka który niby uciekł z tego więzienia i przeżył). Inna teoria mówi, że Claude we wstępnym koncepcie (to akurat nie teoria) był praktycznie łysy, więc dano mu głowę aktora Montgomery Cliffa.

595835786151634c43684578_1582922339WMpK6Ban2wAz0yaIn5B4G8.jpg

Salvatore Leone - Postać wzorowana w wielu aspektach na roli Marlona Brando jako Vito Corleone w Ojcu Chrzestnym, zwłaszcza w wyglądzie. Obydwoje są Donami w najsilniejszych rodzinach w mieście, obydwaj posiadają firmy importujące towar z Włoch (postać z gry sos pomidorowy, postać z filmu oliwę), synowie obydwu chcą być na uboczu wielkich mafijnych porachunków. Postać podobno posiada kilka zdarzeń z życia Johna Gottiego. Pierwotnie miał być stworzony pod wzór aktora który gra postać - Franka Vincenta (grającego często mafiozów w filmach) i nazywać się Frankie Sorvino (plik z nazwą Frankiego jest ciągle w grze)(i tutaj dochodzimy pomału do pomysłu Rockstara, by aktorzy grający postacie z gry byli do nich podobni wizualnie).

 

595835786151634c43684578_1582922445pq3qtW6RtaM92ggQXmdAN8.jpg

Asuka Kasen - postać mająca strasznie nienaturalnie wysoką pozycję w organizacji Yakuzy jak na kobietę, prawdopodobnie wzorowana jest na postaci Fumiko Taoki, żony jednego z najbardziej wpływowych ojców chrzestnych Yakuzy w największej i najsilniejszej z jej grup, który z ledwo rodzinnej organizacji zrobił jedną z największych na świecie i stał na jej czele prawie 40 lat. Po jego śmierci Fumiko na kilka lat weszła w jego rolę, do momentu wybrania nowego szefa.

595835786151634c43684578_1582922523Y17IGoeEcbAAJlZO9mI51J.jpg

Miguel - bardzo wysoko postawiony członek kartelu kolumbijskiego, po części wzorowanego na kartelu z Cali (działającego w USA z Nowego Jorku), może być inspirowany postacią Miguela Rodrígueza Orejuela, jednego z szefów grupy.

595835786151634c43684578_1582922573jDQ8BRyuFK60wnZMxPipQZ.jpg

8-Ball - ziomek z którym przychodzi uciec na początku gry, załatwiający nam pierwsze prace.Tutaj mamy pierwsze podchody Rockstara, do systemu tworzenia postaci typu - postać którą odgrywa aktor jest upodabniana do artysty (tak by była bardziej wiarygodna, szczyt tego osiągnięto chyba wśród protogonistów w V części). W postać 8-Balla wcielił się nieżyjący już raper Guru z grupy GangStarr.

595835786151634c43684578_1582922640eC5bDoCi2cyRqMPyi4qf0S.jpg

Toni Cipriani - jest postacią silnie wzorowaną na dwóch postaciach. Aktorze Paulu Sorvino oraz jego rolach jak Paulie Cicero z Goodfellas oraz Tony Guy Cipriani z filmu Money Talks. Drugą inspiracją dla postaci jest Tony Sopracno z serialu Rodzina Soprano - obydwoje mają problem z matkami, nadwagą, czy caporegime w strukturze grupy. Postać można również ubrać podobnie do postaci z serialu (w dodatku gdzie jest główną postacią).

595835786151634c43684578_15829227107e3hlCMQnG0luflGHtvQCo.jpg

Wprowadzony w III części GTA multimiliarder, businessman, arogancki egocentryk, uważający, że wszystko jest dla ludzi a zwłaszcza dla niego, bawiący się w politykę Donald Love czerpie inspirację z dwóch postaci. Pierwszą jest przedsiębiorca Michael Bloomberg, a drugim przedsiębiorca i nie tylko Donald Trump (którego Love jest skrzywionym odbiciem) - nawet nieudana kampania na burmistrza jest odbiciem nieudanej Trumpa z 2000 roku. Bloomberg i Trump znają się nawet, jak to w biznesie bywa. Postać jest parodią amerykańskiego miliardera.

595835786151634c43684578_15829227768jj87Q13Jnfoq1sNTVnEuH.jpg

Ma Cipriani - matka Tiniego Cipiraniego, wzorowana na mac Tonyego Soprano z serialu, gdzie tak jak odpowiednik serialowy zleciła zabójstwo swojego syna

595835786151634c43684578_1582922836yaA0TLDLUqzxupQWxlEfCY.jpg

Tanner - postać nawiązująca do głównego bohatera konkurencyjnej gry Drivera- Johna Tannera. W GTA mamy możliwość przyjęcia zlecenia na tą postać. Tanner biega jak dziewczyna, co nawiązuje do sposobu animacji postaci w drugiej części Drivera.

595835786151634c43684578_1582922890zm1UjnpPGNYRdssxcXUzEG.jpg

Sprawdźmy przy których misjach twórcy czymś się inspirowali
-nazwa pierwszej misji w grze, gdzie mamy możliwość ucieczki po uwięzieniu, Give Me Liberty - nawiązuje do słów wypowiedzianych na drugiej konwencji Virgini, gdzie Patrick Henry wypowiedział słowa Give me liberty, or give me death! - deklarując wojnę Wielkiej Brytaniii. Chodziło o to, że lepiej odłączyć kolonie siłą niż siedzieć pod butem albo zginąć.

595835786151634c43684578_1582923512xTaNqnjRPrnbEh7R79usGv.jpg

-nazwa misji Don't Spank Ma Bitch Up - nawiązuje do nazwy piosenki zespołu Prodigy - Smack My Bitch Up

-nazwa misji Dead Skunk in the Trunk nawiązuje do sceny z filmu Goodfellas, gdzie transportwano wykopane zwłoki, i na pytanie co tak śmierdzi odpowiedzieli, że to przez skunksa

595835786151634c43684578_15829235809jC312THXz7lAFzp0PzzpL.jpg

-Nazwy misji dawane prze Marty'ego Chonksa nawiązują do angielskiej nazwy filmu "The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover". Są to The Crook, The Thieves, The Wife, Her Lover. Film kończy się śmiercią męża z rąk żony, a tutaj odwrotnie - Marty zabija swoją żonę.

-misja Uzi Rider nawiązuje swą nazwą do filmu z Peterem Fondą Easy Rider. A misja Toyminator do filmu z Arnim.

595835786151634c43684578_1582923618SbxzTIdTZaoFLWw4fe6FvK.jpg

-misja Sayonara Salvatore nawiązuje do pierwszego pościgu z filmu Ronin.

-po przejściu 100 misji taksówkarza dostajemy taksówkę Borgnine, której nazwa bierze od aktora Ernesta Borgnine, oraz jego roli taksówkarza w filmie ucieczka z Nowego Jorku. Baza auta z gry oraz to użyte w filmie to Checker Marathon

595835786151634c43684578_1582923675upqBhMJcWD1GmPggwunP6r.jpg

-kończąca scena, gdzie Claude idzie z Marią, przyciemnia się ekran i słychać strzał jest inspirowane ostatnią sceną z filmu Henry: Portrait of a Serial Killer z Michaelem Rookerem, który zabija swoją dziewczynę na końcu filmu.

595835786151634c43684578_1582923754gD2w8QOYc209fONYLEWgZ4.jpg

Ok. Dzięki za uwagę. To tyle jeśli chodzi o III część GTA. W kolejnym wpisie zajmę się samodzielnym dodatkiem do tej części, czyli Liberty City Stories. Pozdrawiam.

Publikacja za zgodą autora Hitmanq

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...